Homocysteina – im niższa tym lepiej?

Coraz większa świadomość ludzi na temat zagrożeń jakie niesie za sobą podwyższony poziom homocysteiny powoduje, że badanie to robi się coraz bardziej popularne. I bardzo dobrze 🙂 Wiadomo, że wysoki poziom homocysteiny to ryzyko m.in. chorób układu krążenia, udarów, nadciśnienia. (1,2,3) Wydawałoby się logiczne, że im niższy mamy poziom homocysteiny tym lepiej dla nas

Niestety, okazuje się że zbyt niski poziom homocysteiny też nie jest niczym dobrym. Dlaczego? Homocysteina potrzebna jest nam m.in do produkcji SAM (S-adenozylometionina, główna cząsteczka metylacyjna, donor grup metylowych dla wszystkich metyltransferaz, która powstaje bezpośrednio z metioniny, tym niemniej metionina orócz tego, że może być dostarczona z żywności, powstaje też w wyniku reakcji przekazaniu homocysteinie grupy metylowej od MTHFR i MB12 przez MTR) ale również do produkcji glutationu (a więc cząsteczki chroniącej nas m.in przed stresem oksydacyjnym) (4). Niedobór homocysteiny powoduje więc, że mamy niskie poziomy SAM i glutationu, co niesie za sobą pewne konsekwencje (chocby problem z metylacją czy zwiększony stres oksydacyjny)

W takim razie jaki poziom homocysteiny jest bezpieczny?

Wydaje się, że najbezpieczniej utrzymywać ją na poziomie 6,5-8 u osoby dorosłej (u dzieci homocysteina jest naturalnie niższa (5). Taki poziom jest bezpieczny przy zapobieganiu chorobom układu krążenia (6) a jednocześnie pozwala sprawnie tworzyć zarówno SAM jak glutation.

Przyczyny niskiej homocysteiny (7):
– niska podaż białka
– niskie spożycie produktów zawierajacych związki siarkowe (np warzywa krzyżowe)
– problemy z trawieniem białek i ich wchłanianiem
– wysokie zapotrzebowanie na glutation (np stany zapalne, stres)
– zbyt duże wsparcie metylacji (dawka zawsze powinna być dobrana indywidualnie po konsultacji ze specjalistą)

 

1) „Hyperhomocysteinemia: An Independent Risk Factor for Vascular Disease”
Robert Clarke, M.R.C.P.I., Leslie Daly, Ph.D., Killian Robinson, M.R.C.P., Eileen Naughten, F.R.C.P.I., Seamus Cahalane, M.D., Ph.D., Brian Fowler, Ph.D., and Ian Graham, F.R.C.P.I.
2) „Homocysteine as a Risk Factor for Ischemic Stroke: An Epidemiological Story in Evolution”
Sacco R.L. · Roberts J.K. · Jacobs B.S.
3) „The Role of Homocysteine in Multisystem Age-Related Problems: A Systematic Review”
Hsu-Ko Kuo Farzaneh A. Sorond Jen-Hau Chen Ardeshir Hashmi William P. Milberg Lewis A. Lipsitz
4) „New insights into the regulation of methyl group and homocysteine metabolism”
Williams KT1, Schalinske KL.
5) „Total Homocysteine in Pediatric Patients”
M. Antonia Vilaseca, Dolores Moyano, Imma Ferrer, Rafael Artuch
6) Plasma Homocysteine Levels and Mortality in Patients with Coronary Artery Disease
Ottar Nygård, M.D., Jan Erik Nordrehaug, M.D., Helga Refsum, M.D., Per Magne Ueland, M.D., Mikael Farstad, M.D., and Stein Emil Vollset, M.D., Dr.P.H.
7) https://www.drbenlynch.com/low-homocysteine/ Dr Benjamin Lynch

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Homocysteina – im niższa tym lepiej?

  1. Lili

    Ja miałam homocysteine 8 bez suplementacji. Po wprowadzeniu suplementacji metylokobalamina (1,25 mg) oraz 400ug metylowanego kwasu foliowego ładnie zeszła do 6 (wówczas kwas foliowy wynosił 18- normy laboratoryjne 3-29). Takie dawki zostawiłam i po 3 miesiącach skontrolowalam poziom homocysteiny ponownie, który obecnie wynosi 3,2 :-/ (natomiast kwas foliowy spadl ba 12). Wiem, że jest za niska homocysteina tylko co zmienić w suplementach? Od początku robienia wyników jestem w ciąży (po wcześniejszych kilku poronieniach). Obecnie 7 miesiąc.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s