Jaki kwas foliowy powinien być suplementowany przy mutacjach MTHFR?

Pytanie jest nieco przewrotne, bo wydawałoby się że kwas foliowy jest jeden i nie ma nad czym dyskutować. Niestety nie jest to takie proste. Jest kwas foliowy (folic acid) tradycyjnie dodawany do żywności wzbogacanej, suplementacja nim jest standardowo zalecana kobietom planującym ciążę i w pierwszych tygodniach ciąży. I są aktywne foliany, które biorą udział w cyklu wielu przemian kluczowych dla organizmu. W komórce 6(S)-5-MTHF bierze udział w przekazywaniu grupy metylowej homocysteinie przy udziale B12 tworząc metioninę oraz THF (tetrahydrofolian). THF jest niezbędny do syntezy m.in. puryn. Mogłoby się wydawać, że to żaden problem. Kwas foliowy jest przekształcany do aktywnej formy i później już może brać udział w całym cyklu przemian, aż do 5-MTHF. I tu pojawiają się pierwsze schody
 
Kwas foliowy przetwarzany jest do formy aktywnej przez DHFR. Jest to reakcja dość powolna, do tego DHFR jest w stanie przetworzyć ok 200 μg kwasu foliowego na dobę, pozostały krąży we krwi jako niezmetabolizowany kwas foliowy (UMFA). Czy UMFA ma jakiś wpływ na organizm? Niestety ma, dość duży. Zakumulowany niezmetabolizowany kwas foliowy przy jednoczesnym deficycie witaminy B12 sprzyja zaburzeniom ze strony centralnego układu nerwowego i anemii, a także powoduje rozregulowanie układu odpornościowego. Do tego kwas foliowy ma większe powinowactwo do receptorów folianów niż aktywny folian, co oznacza że przyjmując kwas foliowy zaburzamy prawidłowe użycie aktywnych folianów (co ma podobne skutki jak niedobór MTHFR). Widać więc, że zwłaszcza osoby z mutacją w MTHFR powinny kwasu foliowego unikać na wszelkie możliwe sposoby. Wielu praktyków twierdzi jednak, że wszyscy powinni unikać sztucznego kwasu foliowego, w zamian wzbogacając dietę o żywność bogatą w foliany, a w przypadku konieczności suplementacji wybierać aktywne foliany jak L-5-MTHF.
 
Ponieważ na rynku jest bardzo dużo różnych form folianów w następnym wpisie postaram się je opisać, żeby łatwo można było wybrać te, które naprawdę są biologicznie aktywnymi formami
 
Przy tym wpisie opierałam się głównie na dwóch artykułach:
 
 
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s